Mahangu Plane deine nächste Reise gemeinsam mit Freunden und verwalte Reisedokumente. Erstelle kostenlosen Reiseblog und lade Fotos und Videos hoch. Fasse die Höhepunkte deiner Reise in einem Film zusammen. Einfachheit die besticht, absolute Privatsphäre und keine Limiten für Fotos oder Videos.

Trip 2014-10  Boudapest 2014-10 Boudapest 22.10.2014 - 25.10.2014   Boedapest City trip 29 okt. 2014 Back to my Profile page Written... Mark Florin (BE)
Belgien Ungarn

Means of Transport
Boot Zu Fuss Flugzeug Zug
  • 29Oct 2014

1 Dag 0 (29 okt) 29.10.2014 Belgien —

Ternat, Belgien

Beschreibung

Budapest, Hungary
    Wednesday, October 29, 2014
    Rond 10u30 vertrokken we naar Charleroi om een supergoedkope vlucht te nemen naar Budapest met Ryanair. In ons groot enthoesiasme maakten we bij de splitsing van de autostrade een verkeerde keuze en kwamen daardoor in een verkeerschaos terecht (door werken) met het gevolg dat we een kwartier te laat waren op de parking "Jack" die we via internet gereserveerd hadden voor 45 euro voor de 5 dagen. De man wachtte op ons en bracht ons in een 10 tal minuten naar de luchthaven
    De vlucht verliep vlekkeloos.

• 29Oct 2014

2 Dag 1 (woensdag 29okt) 29.10.2014 Ungarn —

District VI., Budapest, Ungarn

Beschreibung

in Budapest hadden we ook een "Airport Shuttle" geboekt die prachtig werkt. Met een busje word je aan de deur van je hotel of app. afgezet en op het juiste uur terug afgehaald voor de terugvlucht voor slechts 7911 HUF (ong 25 euro).
    Ons appartement lag in centrum van Boedapest in een rustige straat vlakbij Andrassy Bld ,in de buurt van de opera en metro, met winkels en restaurants in de buurt.
    Het is schitterend weer en iedereen zit buiten op terrasjes. Bij het restaurant om het hoekje zijn we een menu gaan eten : goulash soep, kip met knockelen en spunge cake. Dit was veel te veel en niet voor herhaling vatbaar. Na het eten nog een wandelingetje in de stad gemaakt, inkopen gaan doen en naar ons appartement dat er leuk uitziet met salon, eethoek, keuken, slaapkamer en badkamer. Prijs 198 euro voor 4 nachten geboekt via HRS

• 30Oct 2014

3 Dag 2 (donderdag 30 okt) 30.10.2014 Ungarn —

District V., Budapest, Ungarn

Beschreibung

Budapest, Hungary
    Thursday, October 30, 2014
    Lekker geslapen en om de hoek in zeer moderne bakkerij koffiekoeken gehaald.
    Daarna naar de Donau gestapt waar we tram 2 namen richting zuid. Goed om weten is dat alle openbaar vervoer gratis is voor 65-plussers uit Europa.
    Tram 2 passeert langs veel toeristische plaatsen. We stapten uit aan Boraros waar we de lijnboot op de Donau namen ; noordwaarts door het centrum van Boedapest. Het is een schitterende dag, warm en geen wolkje aan de lucht. We maakten prachtige beelden van Buda en Pest , het Parlement, enz. We stapten uit aan het Margaretha eiland. Zeer mooi autovrij park (behalve voor lijnbus) met dansende fonteinen. Het eilandje in de Donau is ongeveer 2 km lang en onderweg gingen we lunchen bij de vroegere watertoren. Daarna bus 26 genomen naar Margarethabrug waar we een jonge vrouw vroegen hoe we naar Castle hill konden. Ze was heel sympathiek en sprak vloeiend Engels. Ze werkte op castle hill en nam ons mee naar bus 16 waar we uitstapten bij Fishermen's Bastion.
    We bezochten Matthias kerk, koninklijk plein en de citadel.
    Moe maar tevreden dronken we op een zonnig terrasje nog een lekkere koffie met een stuk Sacher torte. Hier vonden we ook een apotheek waar we siroop vonden tegen het blaffen van Mark.
    Daarna met bus 16 terug naar beneden en metrolijn 1 naar stadspark en Szechenyl baden. Dit zijn de grootste baden en er was veel volk.
    Daarna met metro tot Opera en via een kleine ijscremewinkel (maar volgens lokalen de beste van Boedapest) in de buurt van ons appartement een superlekker ijsje gaan kopen. (130 HUF = 0,40 euro). Wat gaan rusten en daarna in de buurt een restaurant gaan zoeken waar we kip gevuld met spinazie/ricotta met puree aten. Heel lekker.
    Na onze avondwandeling keken we dan naar onze Hongaarse TV waar we niets van verstonden maar gelukkig hadden we schitterende wifi en konden we het Belgisch nieuws op de I-pad zien.

• 31Oct 2014

4 Dag 3 (vrijdag 31 okt) 31.10.2014 Ungarn —

Szentendre, Ungarn

Beschreibung

Budapest, Hungary
    Friday, October 31, 2014
    Vandaag willen we naar Szentendre met de trein. Het is een beetje mistig met af en toe een drupje regen.Szentendre is een leuk toeristisch stadje met 6 kerken. We hebben er wat rond gewandeld , een mooie sjaal gekocht en 's middags een kom vissoep met brood gegeten.
    Daarna de trein genomen naar Budapset (ong. 40 min) Ook deze trein is voor 60 plussers gratis.
    We zijn aan de Margaretha brug uitgestapt omdat we wilden uitzoeken waar de Csazar-Véli Bej baden (de oudste Turkse baden die onlangs helemaal vernieuwd werden) zich bevonden want volgens diverse commentaren op internet zijn die heel moeilijk te vinden . En inderdaad het heeft moeite gekost maar we hebben het toch gevonden.Ze liggen bij het Lukasz hospitaal , maar iedereen daar doet alsof ze er nog nooit van gehoord hebben. Voor alle duidelijkheid : ze liggen in een parkje voorbij het Lukasz hospitaal in een modern glazen gebouw ( ook een hospitaal, vandaar de concurrentie)
    we maakten een afspraak voor morgen ;een massage om 10u30 maar vooraf gaan we de diverse baden nog eens grondig uittesten
    Hierna zijn we teruggekeerd met de tram naar het Gellért Hotel en baden, een oude glorie die zeker de moeite waard is.Vandaar stappen we de Eszteren brug over waar we aan de grote stadshallen komen met binnenin allerhande stalletjes en winkels.
    Vandaar met 3 verschillende metro's (die heeeel diep onder de grond liggen met lange roltrappen) naar halte Opera, ons dagelijks ijsje en Eliane werkt haar dagboek bij en is een beetje moe.
    Mark (ikke dus ) ben dan maar pizza gaan kopen die we met een glas rode wijn op ons appartement naar binnen werken. Ook dat is genieten als ge maar moe genoeg zijt

• 01Nov 2014

5 Dag 4 (zaterdag1nov 2014) 01.11.2014 Ungarn —

District II, Budapest, Ungarn

Beschreibung

Budapest, Hungary
    Saturday, November 1, 2014
    Om 8u opgestaan en het weer ziet er goed uit, af en toe een wolkje maar droog. We willen rond 9 uur in de Csaszar baden zijn omdat we voorafgaande aan onze massages nog een beetje van de verschillende baden en de gehele infrastructuur willen genieten. Dit badhuis is het oudste Turkse badhuis van de hele stad en is helemaal vernieuwd met behoud van de originele stijl.
    Het is er heel netjes en daar het zo moeilijk te vinden is , is het er dan ook heel rustig. Er is een groot oktagonaal bad op 36° en dan nog verschillende kleinere van verschillende temperaturen gaande van 25° tot 45°. Verder nog een jacuzzi, turks stoombad en sauna.We hadden een massage geboekt van 45 min. om 10u30 maar aangezien er maar èèn masseur kwam opdagen hadden we elk maar 30min want de boel sluit om 12 u. Prijs pp 2250 ingang bad en 3500 massage, spotgoedkoop dus (ong 20 euro pp)
    Daarna zijn we onze natte spullen naar huis gaan brengen en terug een lekkere goulasch soep met brood gaan eten
    Tijdens onze wandeling in de namiddag kwamen we voorbij een heel mooi gebouw , in onze gids vonden we het niet , dus wij naar binnen. Het is de muziekaccademie en het is zeker de moeite waard om het te bezoeken . Budapest is werkelijk nog een kunst en cultuurstad met bijzonder mooie gebouwen die ,dank zij het communisme, niet zijn afgebroken .Velen waren verwaarloosd maar nu zijn ze helemaal terug in hun oorspronkelijke glorie. Men ziet ook nu nog veel grote ,mooie gebouwen die andere functies krijgen maar de voorgevel blijft helemaal behouden.
    Wij zijn ook naar de synagoge in de joodse wijk gestapt en van daar naar de drukke autovrije winkelstraten. Via ons dagelijks ijsje even gaan rusten in ons app en dan een restaurant gaan zoeken waar we heel lekker gegeten hebben (stoofpotje van varkenvlees en groentjes) We zaten buiten onder de terrasverwarmer in een gezellige drukte

• 02Nov 2014

6 Dag 5 (zondag 2 nov) 02.11.2014 Ungarn —

District VI., Budapest, Ungarn

Beschreibung

Budapest, Hungary
    Sunday, November 2, 2014
    terug koffiekoeken gehaald in de trendy bakkerij om de hoek en dan ons valieske ( traveling light!) gemaakt en bij de receptie achtergelaten .
    Nu zijn we de St Stephans basiliek gaan bezoeken en daarna het parlement eens grondig gaan bekijken. Het zonnetje schijnt ondertussen en zo hadden we mooie beelden van de aflossing van de wacht. Wel een beetje voor de toeristen gedaan want na de ceremonie, met muziek, is er enkele minuten de gelegenheid om fotos te nemen met de wachters. In de buurt van het parlement aan de oever van de Donau vinden we de herdenkingsplaats waar ze destijds vele joden vermoordden . Dit is nu gesymboliseerd door vele paren schoenen in het brons.
    Van daar gingen we naar het restaurant voor de lunch (ikke varken en Eliane eend) en het was terug heel lekker.Na de middag reden we met de metro naar het Heldenplein aan de uithoek van de stad maar we stapten een stationnetje te ver af en kwamen in een totaal andere sfeer terecht , een arme en verpauperde buurt.Dus wij terug .
    Het Heldenplein is een gigantisch groot plein aan het einde van de andrassy Bld. Daar in de buurt kwamen we ook langs het restaurant "Gündel"
    ( daar waar ik jaren geleden het jasje en de das te leen kreeg) We zagen ook dat het daar 's middags qua prijs goed te doen is om te gaan lunchen, dus is dat voor een volgende keer.
    Tegen 3u30 keerden we terug en gingen we met onze laatste HUF's ons laatste ijsje eten want om 16u05 stipt komt onze airport shuttle ons afhalen aan het app. De rit naar de luchthaven duurde ong. een uur .
    Bij de landing in Charleroi belden we de man van de parking en na een 5 tal min was het shuttlebusje er. Alles verliep sus bijzonder vlot en rond 22u waren we terug thuis.

• 02Nov 2014

7 Dag 5 (zondag 2 nov) 02.11.2014 Belgien —

Ternat, Belgien

Beschreibung

Bij de landing in Charleroi belden we de man van de parking en na een 5 tal min was het shuttlebusje er. Alles verliep dus bijzonder vlot en rond 22u waren we terug thuis