Mahangu Plan you next vacation together with friend and manage travel documents. Create a free travelblog and upload photos and videos. Sum up your travel hightlights in a film. Simplicity that impresses, absolute privacy control and no upload limits.

Trip 2001  CUBA  3123km met huurauto 2001 CUBA 3123km met huurauto 11/27/2001 - 12/11/2001   2de maal naar Cuba Mark Florin (BE)
Belgium Cuba

2001 CUBA 3123km met huurauto

Follow

2de maal naar Cuba

Means of Transport
Car Plane
  • 27Nov 2001

1 Dag 0 : dinsdag 27 nov 2001 Ternat 11/27/2001 Belgium —

Ternat, Belgium

Description

Wakker om 05u15 . Niki en Stef brachten ons naar het Noord station om daar de trein van 6u55 te nemen naar Amsterdam. We ontmoetten in het Noord Station Pol en Trees met wie we samen deze reis maken.
    Even vóór Schiphol bleef de trein plots staan . Een of andere leiding was gebroken. met een goed half uur vertraging zijn we dan toch het station binnen gesukkeld.
    Om 11u10 vertrok het vliegtuig van Martinair naar Havanna.

• 27Nov 2001

2 Dag 1 : dinsdag 27 nov 2001 Varadero 11/27/2001 Cuba —

Varadero, Cuba

Description

We hadden een goede vlucht zonder vertraging. In Varadero verliep alles vrij vlot.
    Eerst zijn we de auto gaan afhalen. Ze hadden onze mail ontvangen en de auto was klaar. Het was echter zo een mini daewootje waar we samen met onze bagage helemaal niet in pasten . De verhuurder bracht ons naar een andere plaats waar ze een peugeot 206 hadden voor ong. dezelfde prijs. Die was ruimer dus hebben we die maa gekozen..
    Dan zijn we richting Matanzas naar het hotel "Canimao" gaan zoeken waar we 1 nacht sliepen voor 30 dollar

ps : - huur auto = 35 dollar/dag +10 verz.

• 28Nov 2001

3 Dag 2 : woensdad 28 nov 2001 Camaguey 11/28/2001 Cuba —

Las Mercedes, Camaguey, Cuba

Description

Vandaag is het warm met zon en af en toe wolken
    Iedereen wakker om 6u45 en om 7u15 waren we al weg want het ontbijt moesten we ergens buiten het hotel nemen. We vonden een soort restaurant langs de weg waar we een broodje met ham en kaas en een koffie konden kopen. Het was geen sinecure om de weg te vinden naar Santa Clara. Het is eigenlijk vlakbij richting Matanzas maar er is hier niets aangegeven. Dus maar regelmatig de weg vragen. Het is een, naar Cubaanse normen, drukke weg met guagua's, vrachtwagens, camions, auto's, fietsers en karren . In Colon zijn we een beetje inkopen gaan doen . Dit is een vrij druk stadje waar 15 dagen geleden nog een orkaan huis had gehouden en waarvan de sporen nog te zien waren. Veel elektriciteitspalen waren omgewaaid en die zijn ze nu aan het herstellen.
    Na ong 200 km kregen we problemen met de auto. Plots had hij geen kracht meer en als we een tijdje bijna stil stonden ging het weer efkes en het werd steeds maar erger. In Ciego de Avila zijn we het bureau van transtur ( de verhuurder) gaan zoeken en na veel getelefoneer en gepalaber kwam er iemand opdagen met een Hyunday. Een groter en krachtiger model en een categorie hoger dan die dat we gehuurd hadden.
    Het was ondertussen reeds 5 uur in de namiddag en we wilden nog naar Camaguey (nog 110km) . Het was al donker toen we aankwamen na een heel moeilijke rit want er loopt en rijdt werkelijk van alles op de weg en allemaal zonder verlichting. Een jongen op een fiets bracht ons naar een pracht van een "casa particular" waar ze nog een schitterend avondmaal voor ons gekookt hebben.
    Nadien maakten we nog een avondwandeling.

• 29Nov 2001

4 Dag 3: donderd. 29 nov. Camaguey 11/29/2001 Cuba —

America Latina, Camaguey, Cuba

Description

Km : 500km
    prachtig weer : zon en warm

Om 8u30 hadden we ons ontbijt en dan brachten wij een bezoek aan de stad Camaguey. We bezochten er het hospitaal (1$ ingang) Het binnenplein is wel mooi en authentiek maar verder is er hier niet veel te zien. Camaguey is een levendige stad met vrij druk verkeer, ook auto's.We hadden een soort internet cafe gevonden en dachten een e-mail te versturen maar na lang sukkelen is het ons niet gelukt. We hebben zo de indruk dat Fidel Castro meekijkt en dat er niet te veel over de grenzen gaat.
    's Middags zijn we broodjes gaan eten die we met pesos konden betalen. We zijn nog verder gewandeld tot het station en keerden dan terug naar onze casa uit pure vermoeienis. Om 4uur zijn we dan naar "casa de la trova" (het cultuurcentrum) gegaan waar een groep de typische trova muziek en zang bracht. Dat was heel goed en het was alsof er een prive-voorstelling voor ons gedaan werd. we kochten er een CD en zaten nog een tijdje met 2 Zwitsers te praten.
    Daarna terug naar huis waar we een mojito dronken en lekker aten ( kip-sla-frieten-rijst-fruit en koffie voor 6$)

• 30Nov 2001

5 Dag 4 : vrijdag 30 nov. Guayabal - Jobato-Bayamo 11/30/2001 Cuba —

Reparto Isern, Bayamo, Cuba

Description

km: 768km

prachtig zonnig weer
    Ontbijt om 8uur en om 8u30 waren we weg richting LasTunas en even buiten Camaguey beslisten we om langs Guayabal te rijden aan de zuidkust. Het verkeer op de carretera central is verschrikkelijk druk met alle soorten van vervoermiddelen.
    We reden via Pueblo Mocho, Amancio naar Guayabal. De eerste 30 km hadden we een heel mooie weg, maar dan kwamen we weer op een onverharde weg en moesten we verschillende keren door diepe waterplassen navigeren.
    In het stranddorpje Guayabal waren we aan de praat geraakt met enkele dorpelingen die we vroegen om voor ons langoest te bereiden . In één van de kleine houten huisjes was er een vrouw bereid om de langoesten voor klaar ons te maken. Het koken gebeurde in een oude Miss-mary drukpan en de dichting werd gemaakt met wc papier. Het halve dorp was komen kijken naar het evenement. We betaalden met 1$ en een paar T-shirts en ze waren heel blij. Hiena zijn we nog een pint gaan drinken aan een stalletje op het strand en reden we verder naar Bayamo via Columbia naar Jobato.
    In Jobato vierden ze Carnaval en het zag er zwart van het volk. Er waren ook heel primitieve draaimolens voor kinderen en er werd heel wat afgedronken. Het was wel de moeite om eens mee te maken.
    In Bayamo gingen we naar het adres dat wij gekregen hadden van onze vorige gastheer . Na de formidabele casa in Camaguey viel het wel een beetje tegen.de eigenaar probeerde vriendelijk te zijn maar kwam nogal "nouveau riche" over.
    We zijn Bayamo centrum gaan bezoeken en kwamen ook hier in een casa de la Trova waar ze meteen de band optrommelden om de trova muziek te brengen maar ook dit was maar een afgietsel van wat we gisteren te horen kregen.
    Bayamo is een vrij moderne stad met winkels met meer keuze en er was zelfs een kledingwinkel die een modeshow hield met jongeren die het echt meenden.
    Onze huiseigenaar had ook langoest en vis klaargemaakt als avondmaal maar het kon niet tippen aan wat we deze middag aten.

• 01Dec 2001

6 Dag 5 : Zaterd 01 dec. Santiago de Cuba 12/01/2001 Cuba —

Reparto Palau, Santiago de Cuba, Cuba

Description

Km : 210 km totaal : 978km

Vandaag besloten we om langs het binnenland naar Santiago de Cuba te rijden .
    Reisweg : Bayamo - Baire - Los Négros - El Salton -Cruce de Baños - Contramestre - El Cobre - Santiago de Cuba.

Rond 10 uur vertrokken met een beetje regen en grijze lucht. Hier in het binnenland reden we langs idylische landschappen en kleine dorpen. ondertussen was de zon er terug en werd het weer heet. Eerst hadden we een goede geasfalteerde weg maar al snel kwamen we weer op onverharde wegen die hoe langer hoe slechter werden en het was een zoeken naar waar we moesten want hier is werkelijk niets aangegeven. We moesten voortdurend de weg vragen want op onze kaart staan wegen die niet bestaan en er liggen wegen die niet op onze kaart staan. We trotseerden diepe plassen waar we eerst te voet doorgingen om de diepte een beetje te kunnen inschatten. Het is wel een heel vruchtbare streek hier in de bergen.
    Rond de middag kwamen we aan in El saltón , een toeristisch complex enkel voor buitenlanders.( een bier kost er dan ook 1.5$) Van hier zijn we dan terug naar de carretera central gereden die een stuk beter te berijden was. We namen terug een lifter mee ( onze dagelijkse goede daad)
    Onze volgende stop was El Cobre, een belangrijk bedevaartsoord in Cuba en ook een grote kopermijn.
    Rond 15uur waren we in Santiago waar we op zoek gingen naar het adres dat we ook in Camaguey gekregen hadden. We troffen er een sympathieke dame die met ons naar een aantal huizen trok waar we terecht konden. We kozen een huis met 2 slaapkamers en een zitplaats en een aparte ingang. het avondmaal zou deze avond op een andere lokatie gegeven worden. Dit bleek een parador te zijn en dus helemaal niet goedkoop. Er zaten ook nog 2 Belgen en 2 Zwitsers. Het eten was niet zo lekker en het vlees was onvoldoende gebakken. We waren dus niet zo tevreden.
    Hierna zijn we nog een wandeling gaan maken in de stad .Het is een levendige stad en iedereen loopt hier opgedirkt.

• 02Dec 2001

7 Dag 6 : Zondag 2 dec. Chivirico 12/02/2001 Cuba —

Chivirico, Cuba

Description

km: 190 totaal : 1168km

Zon en warm

Fidel houdt vandaag toespraken in Santiago en dus hebben we beslist om de zuidkust te gaan bekijken ipv in de stad te blijven. Rond 9u30 zijn we vertrokken richting Pilon. Het is een mooie groene kustweg maar na de overdreven lof van "Trotter" hadden we er toch iets meer van verwacht.
    Onze eerste halte was Mar Verde . Hier ligt het wrak van een gezonken schip uit de Spaanse periode . enkel de 2 kanonnen steken nog boven water en verder is er hier niet veel te zien.Van het ogenblik dat we stopten kwamen er een paar gasten ons vragen om iets te drinken bij hen thuis maar we zijn toch maar verder gereden in het nationaal park Guamà (deel van de Sierra Maestre) waar we in het hotel Guama een lekkere mojito gingen drinken (8$/4). Dit is een hotel waar Cubanen en buitenlanders mogen verblijven en hadden we dat gisteren gevonden dan waren we zeker hier blijven slapen , alleen al voor de mooie locatie aan het water .Wij dachten dat alles vol zou zijn in het week-end maar er was geen kat. We waren ook bij het hotel Sierta Maestre. Dit is een all-in complex waar ook Neckermann zit en hier moet men 10$ betalen om er een uur binnen te gaan (om Cubanen te ontraden). Langs de hele kustweg is het een prachtige natuur en er is bijna geen verkeer op de weg. We hebben nog een paar lifsters meegenomen op de terugweg die ons vertelden hoe ze overleven .( Bv : als men in een sigarenfabriekje werkt pikt de kistjes en de andere de sigaren en die worden dan aan de buitenlandse toeristen verkocht.) We stopten in Mar Verde bij de familie van de jongens die we eerder op de dag zagen en we aten er een portie vis met gebakken banaan en bier (13$). Met de jongens zijn we naar een waterval getrokken waar ze dan in duiken en ook hier wilden ze wat geld voor natuurlijk. Dank zij het gezonken schip dat in de gidsen vermeld staat stoppen hier buitenlandse toeristen en daar hebben die jongens hun business van gemaakt. We zijn dan maar doorgereden naar Santiago waar we 's avonds lekker aten bij onze Hospita . Rundsbiefstuk, onbetaalbaar en illegaal, en daarna ijscrème dat van het funerarium kwam (illegaal en gepikt). Onze hospita zei dat die dode dat niet erg zou gevonden hebben. Ze had wel gevoel voor humor.
    Daarna zijn we ook hier naar de "casa de trova" geweest . Het viel een beetje tegen want de zaal was te klein en men had alle vensters open en zo kwam het lawaai van draaiende motoren van geparkeerde bussen binnen tijdens het optreden. Daarna maakten we nog een ommetje langs de Plaza Mayor waar het zwart zag van het volk.

• 03Dec 2001

8 Dag 7 : Maandag 3 dec. Santiago -Siboney- Gran Pi 12/03/2001 Cuba —

Cuba

Description

km : 191 totaal:1348km

Vandaag maken we een uitstap naar Gran Piedra -Siboney en een bezoek aan de stad Santiago
    Na een uitgebreid ontbijt vertrokken we naar Gran Piedra op ong 30km ten oosten van Santiago.Eerst hadden we playa Siboney bezocht maar dat was niets voor ons . We waren nog niet uitgestapt of ze stonden er al om te verkopen, te krijgen of gewoon lastig te vallen. We zijn dan naar La Gran Piedra gereden en onderweg hebben we een oud manneke meegenomen die anders nog ong. 3uur de berg moest opstappen. Hij was zijn pensioen gaan ophalen en had ook nog een rundsbiefstuk en enkele sigaren kunnen versieren in het zwarte circuit. Hij was dolgelukkig dat hij mee mocht en nodigde ons uit op de koffie op onze terugweg. Wij zijn de rots gaan beklimmen . Meer dan 400 trappen. Het is een mooie wandeling in de natuur en op de top (1200m) is er een prachtig uitzicht. Op de terugweg stond ons manneke ons inderdaad op te wachten met koffie in een thermos.Wij gaven hem een 10-tal stylo's voor de schoolgaande kinderen en voor hem wat zeepjes en dergeljike.. Op den duur stonden er al een heel groepje mensen rond ons en toen we verder wilden vroeg een vrouw of ze mocht meerijden naar beneden. In de auto bedelde ze nog om stylo's en zo zie je maar dat het misschien beter is om niets te geven.
    In Santiago hebben we nog een koffie gedronken met de eigenares van onze slaapplaats die altijd sappige verhalen weet te vertellen.
    In de stad hebben we nog maar eens geprobeerd om een mailtje te versturen en na onwaarschijnlijk lang wachten zagen we dat er een mailtje was van Robin en van Nelly maar de inhoud hebben we niet te zien gekregen . Wel hebben we er 2.5$ voor betaald.
    Hierna zijn we naar het Rum museum geweest (2$/pp) Veel was er niet te zien ; enkele foto's en een paar machines. Dan zijn we door enkele volkse wijken naar de haven getrokken om te besluiten met een drankje in het mode huis. Dit is een mooi koloniaal huis dat blijkt van Raul Castro te zijn . De drankjes zijn er super goedkoop en geserveerd in een mooie patio waar enkel wij zaten.
    In onze casa particular kregen we als avondeten Pasta met garnalen en daarna koude sla met vlees.
    We hebben nog lang zitten babbelen bij een fles Rum

• 04Dec 2001

9 Dag 8 : Dinsdag 4 dec Barracoa - 12/04/2001 Cuba —

Zona La Playa, Baracoa, Cuba

Description

km : 70 totaal: 1418km

We betaalden 103$ voor de 3dagen slapen en eten en namen met spijt afscheid van onze sympathieke hospita.
    We vertrokken richting Baracoa en maakten een stop in Guantanamo. Op het centraal plein was er een voorstelling van Rumbo en een plaatselijke Cubaanse dans. Het duurde ong. een half uur als voorsmaakje van de show vanavond. Dan zijn we een koffie gaan drinken en kochten een broodje . Er lag echter zo stinkend vlees tussen dat we het ergens "gedeponeerd" hebben en in een restaurantje rapido een kippenbil gingen eten. Wij zaten aan het venster en buiten (op zo een 50cm van onze tafel zat een hongerige cubaan naar ons "billekes" te kijken . Ik heb die man dan zo'n bil gegeven en nog nooit zag ik iemand zo genieten van een stuk kip. Als alles er afgezogen was sloeg hij her beentje nog kapot om er het merg uit te krijgen.
    Dan zijn we verder gereden naar de Playa Imias ,een mooie playa met bomen en grijs zand. Ook hier zijn we helemaal alleen . Dan zijn we door de bergen verder gereden naar Baracoa. Hier is er een overvloedige plantengroei en het is er merkelijk vochtiger. Hier groeit werkelijk alles : kokosnoten, bananen, koffie, cacao enz.
    Voor een paar pesos kochten we bananen en mandarijntjes. We namen een liftster mee die ons de specialiteit van de streek cadeau deed : "cucachurro" een gebakje van coco en suiker met appelsiensmaak..
    Om 7 uur waren we in Baracoa en de vriendin van onze vorige hospita stond ons al op te wachten maar haar kamer was al bezet. Ze is dan meegekomen om ons naar een andere te brengen. We zitten nu in 2 verschillende huizen en hebben lekker gegeten in het huis waar Pol en Trees zitten.
    Daarna hebben we nog een wandeling in de stad gemaakt. Renè, de zoon van La Russa, riep ons binnen en toonde ons foto's met de nodige uitleg over de begintijd en de revolutie. Wij zijn dan nog op de malecon gaan wandelen en kwamen zo in de casa de la trova waar nog veel toeristen zaten
    Op de plaza central pakten we nog een pint en gingen dan huiswaarts.

• 05Dec 2001

10 Dag 9 : woensdag 5 dec Playa Maguaya - baracoa 12/05/2001 Cuba —

Cuba

Description

km : 60 totaal : 1478 km
    Zon -bewolkt en een paar vlaagjes maar zeer heet

Baracoa is de stad van de chocolade dus kregen we als ontbijt lekkere chocolade melk.
    We zijn vertrokken naar de playa Maguaya en onderweg passeerden we ovens waar cocosnoten gedroogd worden. Die worden hier aangebracht met grote Russische vrachtwagens. De noten worden dan open gekapt om ze te deshydrateren en dan gaan ze naar een andere fabriek om er cocosolie van te maken.
    We hebben hier een micro klimaat en voelen ons werkelijk in de tropen door de hoge temperatuur en hoge vochtigheid.
    Op het strand kregen we zelfs een paar regenvlaagjes maar dat duurde niet lang. We hadden lekkere bananen meegebracht voor deze middag. We hadden die in een zak naast ons gelegd maar na een tijdje waren ze opgepeuzeld door een lokaal varken die er bijna ook met onze zak vandoor was.
    op het strand was het goed vertoeven onder een soort Mangrove en af en toe kwam er een Cubaan een praatje slaan.
    Rond 3 uur zijn we terug naar huis getrokken waar we een douchke konden nemen. we kregen een fruitsapke van de huiseigenaar die aan een stuk aan het ratelen was. Daarna zijn we naar de stad gegaan, naar het "casa de chocolate". Er staan maar 5 tafeltjes en je mag pas binnen als er een tafel vrij is. Toen we binnen zaten was er terug een regenvlaag . Rond 6 uur zijn we bij de vriendin van Adria een mojito gaan drinken. ze had zich helemaal opgedirkt. Dan zijn we naar onze casa gegaan voor het avondeten. De dochter (tandarts) en de zoon (stomatoloog) hadden krab klaargemaakt. Naar het schijnt hadden ze er 2 dagen aan gewerkt maar het was dan ook heel lekker. We vroegen hen om mee te gaan naar het "casa de la cultura" wat ze gretig aannamen. Omdat we nog wat moesten wachten omdat het hard aan het regenen was kwam onze huisbaas op de proppen met zijn geluidsinstallatie uit de jaren stillekes en zijn verzameling LP's. Toen het over was gingen we op stap maar in het cultuurhuis begon de show pas om 11 uur en dus vonden we nog een andere zaal waar live muziek gemaakt werd.

• 06Dec 2001

11 Dag 10 : donderdag 6 dec Cajo Babo - Baracoa 12/06/2001 Cuba —

Cajobabo, Cuba

Description

km 186 totaal: 1664 km
    zon en warm

We slapen hier als rozen en kregen deze morgen weer een uitgebreid ontbijt. Na het ontbijt vertrokken we naar Boca Yumuri. Enkele km er voor ontdekten we een prachtig strand met een kleine vissersnederzetting . Enkele jongeren wilden ons fruit, vis, cacao of koffie verkopen. Ze lieten ons hun huis zien en zijn dan wat verder gaan kijken naar hun cacao- en koffieplanten. We kochten er 1kg cacao voor 1$. Dan zijn we bij de ouders van de jongens chocolademelk gaan drinken.
    op het strand kwamen we enkele mannen tegen die de motor van hun bootje aan het herstellen waren. Er hing hier ook een reuze dorade aan een boom. Ze hadden er zo 7 gevangen. Dan reden we verder naar Yumuri. Dit is een heel steile weg naar boven met heel scherpe haarspeldbochten. Dan van Maisi ( het uiterste puntje van Cuba) naar La Maquina, een verschikkelijk slechte weg en dan verder naar beneden naar Cajobabo. Onderweg verandert het klimaat volledig van tropisch regenwoud naar droog.
    's Avonds zijn we bij Bella gaan eten en het was terug heel lekker ( vissoep en Dorade). Bij een mojito vernamen we dat Bella wanhopig op zoek was naar een man en dan nog liefst een buitenlander.

• 07Dec 2001

12 Dag 11 : vrijdag 07dec Holguin 12/07/2001 Cuba —

Reparto Palomo, Holguin, Cuba

Description

km : 154 totaal : 1818 km

Vannacht heeft het hier fel geregend.
    Na een uitgebreid afscheid van de ganse familie zijn we om 9 uur vertrokken richting Moa. Tot Mayari is de weg goed maar daarna volgen er enkele erge stukken. We rijden door een oud industriegebied met veel nikkelmijnen verder door naar Banes. Voorbij Banes gaan we nog even kijken in Guardalavaca.Dit is een mooi strand maar er staan practisch alleen maar hotels voor toesristen. Het zand is er fijn en wit. In de plaatselijke rapido zijn we snel een pizza gaan eten en dan zijn we maar verder gereden naar Holguin. Betty had ons een adres gegeven waar we konden overnachten. De kamers stonden ons aan en dus waren we akkoord om er te blijven slapen .
    We hebben hier avondeten voor ons 4 besteld en zijn dan de stad ingetrokken en toen we na een paar uur terug kwamen kregen we te horen dat ze onze kamer verhuurd had aan een Italiaan die er 2 weken wou verblijven . Natuurlijk is het voor haar voordeliger om 2 weken te verhuren ipv 1 of 2 nachten maar toch vinden we het niet fair. Ze had wel een andere kamer gevonden bij een kennis maar toen we hoorden dat ze zelf onze bagage uit de kamer gehaald had waren we zo woest dat we zelf 2 andere kamers zijn gaan zoeken en we zijn het afgebold zonder bij haar te eten. De 2 kamers die we dan gevonden hebben waren maar het strikte minimum maar we hebben toch onze kop kunnen uitwerken.
    We zijn dan naar een pas geopend casa 1720 geweest waar er een soort van toeristisch bureau in zit . Hier mochten we zelfs een gratis mailtje versturen. er is een modern restaurant ,een bar en een mooi terras. Een mooi gerstaureerd herenhuis en het eten was er lekker en zeker zijn geld waard. We hedden zelfs een fles Cubaanse Chardonay kunnen kraken.Dit alles bij een perfecte service.
    Daarna hebben we nog een uurtje op de placa gezeten en dan terug naar ons hok.
    Holguin is tot nu de meest moderne stad dat we in Cuba zagen met veel winkels die redelijk goed bevoorraad worden.

• 08Dec 2001

13 Dag 12: zaterdag 8 dec Holguin -las Tunas 12/08/2001 Cuba —

Las Mercedes, Camaguey, Cuba

Description

km : 250km totaal : 2168km
    Bewolkt zon en heet
    Het ontbijt was deze morgen beter dan de kamertjes. (eieren met broodjes met hesp en kaas en veel fruit en fruitsap)
    Om 9uur zijn we vertrokken richting Las Tunas. Ook Las Tunas is een drukke stad die goed bevoorraad wordt. Veel gebouwen zijn rees mooi geverfd en het is er erg levendig. Op een plein werd er muziek gemaakt.
    Via een ommetje langs Sibanicu en Najasa kwamen we terug op de caretera central en zo verder door naar Camaguey.
    Het landschap is niet meer te vergelijken met de mooie natuur dat we zagen in de buurt van Baracoa.
    Om 3uur kwamen we aan en het was als een thuiskomen. We werden verwelkomd als oude vrienden en we hebben een hele tijd zitten babbelen. We hebben nog een wandelingske gemaakt , hebben dan weer lekker gegeten bij onze hospita en zijn tegen 9 uur naar de casa de la trova gegaan waar de groep speelde die we vorige keer aan het werk zagen. ze zijn steengoed en hier is het ook wel het mooiste en beste trova huis die we tegen kwamen in gans Cuba.

• 09Dec 2001

14 Dag 13 : 9 dec Remedios - 12/09/2001 Cuba —

Remedios, Cuba

Description

km 230 totaal : 2398 km
    Staalblauwe lucht ,zon en warm

Nog eens volgetankt bij Potron. Afscheid genomen en om 9 uur waren we op weg naar Remedios.Dit ligt zo halverwege naar Varadero en dan kunnen we Cayo Santa maria nog gaan bezoeken. De kaart klopte weer niet helemaal. De autostrade zou in Jatibonico beginnen maar eigenlijk was dat zo een 10 km verder. Dan wilden we de "A1" verlaten om naar Cabaiguan te rijden maar daar was geen afrit en moesten we een heelstuk verder rijden.Op de "A1 autosnelweg was erhelemaal geen verkeer , er werd zelfs op sommige plaatsen graan gedroogd op de rijweg. We besloten om zo snel mogelijk naar Remedios te rijden om dan na de middag naar Cayo Santa Maria te gaan. ons huis in Remedios was ongelooflijk goed. Het is een groot huis uit de jaren 50 (Miami stijl) heel mooi onderhouden en nog met alle meubels uit die tijd.
    Wij hadden boven een ruime kamer met badkamer ,zitkamer en eigen terras. Pol en Trees hadden beneden een mooie kamer met een badkamer uit de tijd. dit is werkelijk het beste casa particular dat we tot nog toe hadden. We hebben dan ook besloten om hier nog een 2de nacht te verblijven en pas dinsdag van hier naar Varadero te vertrekken.
    In Remedios zijn we we nog gaan rondwandelen .We aten iets klein in "Louvre" .Remedios is een aangenaam stadje waar je niet lastig gevallen wordt. Geen jineteros . een verademing. We bezochten nog verschillende prachtige koloniale huizen en hadden nog een afspraak om morgen antiek te gaan bekijken . Alhoewel er een verbod is op de verkoop van antiek is er toch een serieuze zwarte markt waar alles te koop is.
    We bezochten ook nog Caiberien , een klein stadje aan de zee waar de tijd is blijven stil staan en een heel stuk armer lijkt dan Remedios.

• 10Dec 2001

15 Dag 14 10 dec. Cayo Santo Maria -Remedios 12/10/2001 Cuba —

Cuba

Description

Km : 310 totaal : 2708 km
    Zon en warm

Na een goed ontbijt zijn we vertrokken . er was iemand die vroeg om mee te rijden tot Caibarién. Gisteren hadden we naar een antieke lamp staan kijken en nu bracht die ons naar een ander adres waar er een heel mooie lamp was voor 100$. Maar die dingen zijn zo groot om mee te nemen en wie weet wat er aan de douane staat te gebeuren . Wij zijn dus beginnen twijfelen , te meer omdat we voelden dat we hier bij gehaaide verkopers waren die veel zaakjes deden via Havanna.
    Hierna zijn zijn we dan naar Cayo Santa Maria gereden . Dit is eigenlijk een eiland dat een goede 50km in zee ligt en waar een weg naar toe gemaakt is door steeds maar stenen te storten meter per meter. Om over de weg te rijden moet er 2$ tol per auto betaald worden (vroeger was dat 5$/pp) Op playa Enseriacheros komt men op een prachtig strand (wit zand -rotsen , enige palmbomen en een vrij ondiepe blauw-groene zee)) We waren er helemaal alleen en we zijn dus in onze puren gaan zwemmen.en schelpen zoeken.Zalig . Verder op de punt van Da Cato zijn we een nieuw hotel gaan bekijken dat binnen enkele dagen open gaat (op 21/12/2001).
    Deze Cayo moet een zalige plaats zijn om enkele dagen uit te rusten. Nu wordt er op het hele eiland hard gewerkt en toeristen zijn er nog niet. Hotel Las Brujas was helemaal klaar maar er was geen toerist .Binnen enkele jaren zal het hier waarschijnlijk wel anders zijn.
    Bij onze terugkeer in Remedios was Nolly met nog een mooie tafellamp komen aandraven maar we hebben ze toch niet gekosht om problemen aan de grens te voorkomen.

• 15Dec 2001

16 Dag 15 11dec. Havanna - Varadero 12/15/2001 Cuba —

Varadero, Cuba

Description

km 415 totaal : 3123 km
    Vannacht heeft het heel hard geregend

Af en toe komt er nog een bui . Dus is het vandaag een goede dag om te rijden.
    Van remedios over Santa Clara - Colon - Càrdenas naar Varadero. In Varadero scheen de zon alweer.
    We zijn daar op het strand gaan eten waarna we tot het uiterste punt reden. Er wordt hier volle gas gebouwd en onderweg naar varadero konden we een beetje overal nieuwe werven zien voor het optrekken van enorme complexen; Het verschil met vorig jaar is goed te zien.
    Om 15u45 zijn we naar de luchthaven vertrokken om de huurauto terug te brengen. ik(Mark) had betaald met de creditkaart van Citibank en ze zaten daar met en klein hartje te wachten want ze hadden schrik dat ze hun geld niet zouden zien want in cuba was die bank niet vertegenwoordigd omdat ze Amerikaans is en de bediende bij de ontvangst van de auto had die kaart niet mogen aanvaarden want in de US kunnen ze niet aan hun geld gerakenen. Hij had hij een ferme uitbrander gekregen en was duidelijk opgelucht toen ik de (Europese) argenta kaart boven haalde.
    Het inchecken ging vlot , we moesten wel nog 20 pesos betalen voor de taxen.

ik denk dat we Cuba op het juiste moment zagen want de vernieuwing en modernisering is niet meer te stoppen.