Mahangu Plan you next vacation together with friend and manage travel documents. Create a free travelblog and upload photos and videos. Sum up your travel hightlights in a film. Simplicity that impresses, absolute privacy control and no upload limits.

Trip 2000 Cuba 2500km met huurauto 2000 Cuba 2500km met huurauto 02/24/2000 - 03/09/2000   In het jaar 2000 was het niet vanzelfsprekend om een rondreis zelfstandig te... Mark Florin (BE)
Belgium Cuba

2000 Cuba 2500km met huurauto

Follow

In het jaar 2000 was het niet vanzelfsprekend om een rondreis zelfstandig te maken met een huurauto maar wij vonden het fantastisch

Means of Transport
Plane
  • 24Feb 2000

1 Dag 0 : donderdag 24 feb 2000vertrek Ternat 02/24/2000 Belgium —

Ternat, Belgium

Description

In bijlage de video van de reis : ong 60 min

• 24Feb 2000

2 Dag 1 donderdag 24 feb 2000 Varadero 02/24/2000 Cuba —

Varadero, Cuba

Description

Om 07 uur vertrokken en na een probleemloze vlucht waren we om 12u30 lokale tijd in Varadero
    Chartervlucht met Sobelair van Jetair
    Bij aankomst in Cuba namen de douaneformaliteiten heel wat tijd in beslag. Nadien reden we met een taxi naar Varadero stad. Er zijn enkel oficiele taxi's en die rekenen allemaal 25 dollar voor de rit. We zijn enkele hotels gaan bekijken en besloten het Pullman te nemen. Het is geen Europese Pullman maar toch heeft het karakter en is het proper. ( 52 dollar/n) Eliane heeft een snotvalling opgelopen op het vliegtuig en voelt zich niet al te best.
    Voor 46 us dollar per dag huren we een auto (kleinste model) voor 14 dagen. Dit is ,en zeker met Cubaanse normen, heel duur want op dit moment verdient een dokter hier in Cuba ongeveer 10 dollar per maand.
    We rijden met de auto naar het hotel waar we het avondmaal eten en dan doodmoe ons bed in ploffen.

PS : Ik (Mark) heb nog een tijd met een Frans koppel staan praten die ons enkele adressen van casa's particular doorgaven.

• 25Feb 2000

3 Dag 2: vrijdag 25 feb 2000 Pinar del Rio 02/25/2000 Cuba —

Pinar del Río, Cuba

Description

Om 7u30 kregen we reeds een telefoontje van de hotelreceptie: ze hadden zich vergist en we kregen 12 dollar terug.
    Daarna hebben we het autootje volgepropt maar al snel zagen we een probleem . Een grote zak kon niet meer in de koffer en moest dus tussen de 2 passagiers op de achterbank maar aangezien Pol niet van de kleinste is, was ook dat een probleem. Dus moesten we de auto gaan omruilen voor een groter exemplaar dat nog duurder was (65 us dollar/dag)
    Eindelijk op weg naar Matanzas waar we kennis maakten met een echte Cubaanse stad. Onderweg reden we voorbij een reeks "Ja-knikkers" want hier wordt olie op- gepomt. Matanzas is een industriestad met een mooi centrum. Wij hebben hier wat dollars gewisseld voor de plaatselijke peso en zijn dan in de rij gaan staan om een brood te kopen (4pesos = 8BF) en nadien zijn we in een andere rij gaan staan om iets wat op een pizza leek te kopen. Veel meer kan je niet kopen met de plaatselijke munt want bv bier en water moeten met dollars gekocht worden.
    Nu rijden we via Havanna naar Pinar del Rio en onderweg op de autopista ,waar praktisch geen auto's op rijden ,kunnen we nog iets drinken. ik vroeg waar we ergens bananen konden kopen en de man zei mij :"na 3km is er een afslag" maar na die afslag was het nog eens 12km. Het bracht ons naar Avencis ,een boerendorpje,waar we een plaatselijk marktje afliepen maar enkel maar sinaasappels konden kopen.
    Aan het Cupet -benzinestation pikten we een jongen op die ook naar Pinar del Rio wou. Hij bracht ons naar één van de adressen die de Fransen ons gaven maar dat was volzet en we werden naar 2 andere casa's verwezen . Wij zaten bij 2 dokters en Pol en Trees zaten in een mooi oud koloniaal huis iets verder.

• 26Feb 2000

4 Dag 3 : zaterdag 26feb 2000 Puerto Esperanza 02/26/2000 Cuba —

Puerto Esperanza, Cuba

Description

We hebben onze kamer van de vorige nacht afgerekend en betaalden 15 dollar voor de kamer en 3 dollar voor ons 2 persoons perfect ontbijt.
    Jorge ( de jongen die we gisteren oppikten stond ons reeds op te wachten (voor hem zal er wel telkens een percentje zijn) We haalden Pol en Trees af en reden dan naar een tabak plantage van Alejandro Robaïna . Dit is de meest bekende sigaren maker van Cuba en is dan ook wereld beroemd . Alejandro Robaïna ontving ons persoonlijk en wij waren verwonderd hoe eenvoudig de man was. Hij zag eruit als een boerke dat net zijn veld verlaten had en hij nodigde ons uit op zijn terras om foto's te bekijken die van hem genomen waren in het gezelschap van de groten der aarde.
    Hierna hebben wij Jorge in Pinar afgezet en zijn wij verder gereden naar Viñales. we rijden langs een mooie streek en Viñales zelf is een klein stadje waar al toeristen naar toe komen.
    Van hier rijden we naar Puerto Esperanza waar we het adres van Dora gekregen hadden van de Fransen. Gelukkig konden wij er terecht en zijn we bij echt vriendelijke en babbelgrage mensen. Dora was meteen bereid om langoest voor ons te koken. Echte kanjers van langoesten en heel lekker . Ze mogen dit wettelijk niet doen en er staan zelfs grote boetes op (ook vis en rundsvlees is niet toegelaten) maar in Cuba floreert de zwarte markt en met dollars is alles te koop.
    We zijn in de avond nog een wandeling gaan maken . Het was er heel druk maar toch wel veilig . De eigenaar van het huis waar we sliepen vroeg ons toch om de auto binnen te zetten want recente auto's zie je er bijna niet en ge weet maar nooit.

• 27Feb 2000

5 Dag 4: zondag 27 feb 2000 Havana 02/27/2000 Cuba —

Havana, Cuba

Description

Afgerekend voor ons verblijf : 10$ kamer ; 8$ langoest ; 1$ ontbijt ( 2 kamers en 4 pers.)
    We zijn het stadje Puerto Esperanza nog eens rondgewandeld en gereden en merkten terug op dat de mensen hier bijzonder vriendelijk en behulpzaam zijn. Hier zijn nog prachtige typische beelden te maken en er is een aangename en gezellige sfeer. hier is er altijd leven in de brouwerij.
    Dan reden we verder richting Havana en hebben we nog verschillende dorpjes bezocht maar we vonden nergens de gezelligheid die we vanmorgen hadden in Puerto Esperanza. We reden naar las Terassas waar het toevallig groot feest was voor de 31ste verjaardag. Er was een rodeo en dus waren er heel wat macho mannen te paard en te voet. Op den duur voelden we wel enige spanning tegenover ons en we zijn dan maar verder naar Havana gereden. we reden via de autostrade en waren ongeveer de enige auto. We hadden een adres gekregen van de vorige huurders maar ook deze "casa particular" was bezet (er komen nl veel oude lelijke mannen naar hier om voor enkele dollars een jong meisje te "gebruiken") . we werden doorverwezen naar Jenny die 2 kamers had op de 5de verdieping . Een soort penthouse op het dak gebouwd (eigenlijk 2houten tuinhuisjes). Ook zij heeft voor ons gekookt en er werd een mannetje aangesteld om de ganse nacht op onze auto te passen voor 1$.
    's Avonds hebben we nog een wandelijg gemaakt langs de Malecon (grote boulevard langs de zee) tot Vedado.
    Niettegenstaande het donker voelden we ons overal veilig.

• 28Feb 2000

6 dag 6: maandag 28 feb : Havanna 02/28/2000 Cuba —

Havana, Cuba

Description

prachtig weer
    afgerekend : 25$ kamer - 5$ avondeten - 2$ ontbijt
    Met de auto naar Parque central. Er is heel weinig verkeer en dus ook geen parkeerprobleem. Wij zijn het hotel Inglaterra gaan bezoeken en daarna het theatro Grande. In het theatro was er een ballet school waar we de leerlingen aan het werk zagen.Dan bezochten we nog het capitool en het station.Hierna maakten we nog een tocht met een koets door Havana vieja. We reden een uurtje rond met ons vier wat een aangename manier is om alles te zien en dit voor 10$ voor ons allen
    We zijn dan verder gereden met onze huurauto en kochten onderweg nog een koek en dronken een pint in een plaatselijke bar. Dan zijn we terug naar Jenny gereden die voor ons gekookt had (soep ,kip en steak) er waren nog 2 italianen en een Belg aangekomen. We hebben nog een beetje zitten babbelen en zijn dan nog te voet door wat donkere wijken naar ChinaTown gewandeld.in China town kwamen we plots in een klein straatje tercht met heel wat restaurantjes ( een beetje de Cubaanse "kleine beenhouwersstraat") We dronken er nog een mojito en dan terug naar Jenny met de fietstaxi voor 0.5$ en bed in terwijl José voor 1$ heel de nacht in onze auto zat te waken .

• 29Feb 2000

7 Dag 7 : dinsdag 29 feb Havana-Playa Larga 02/29/2000 Cuba —

Playa Larga, Cuba

Description

km vertrek :814km
    Na afscheid genomen te hebben van ons Jenny trokken we op pad om het Hemmingway museum te vinden en als we eindelijk ter plaatse kwamen bleek het op dinsdag gesloten te zijn.
    Dan zijn we maar via een soort autostrade naar Nueva paz gereden en van daar langs kleine wegen en langs velden suikerriet tot in de suikerfabriek.. In Union del Reyes zijn we een broodje gaan eten (ong. 8 Bf of 20 eurocent)en een kopje koffie aan1Bf. dan zijn we een telefoonkaart gaan kopen om naar huis te kunnen bellen ,maar dat bellen lukte maar half . Zij konden ons horen maar wij konden hen niet horen.
    We zijn dan maar verder gereden tot PLaya Larga waar we 2 kamers gereserveerd hadden maar daar bleek iets verkeerd gelopen. We zijn dan ergens anders terecht gekomen en hadden 2 mooie kamers met een gemeenschappelijke badkamer en daarbij nog een living en terras aan het water. Het was er heel rustig en onze gastheren waren heel vriendelijk en maakten zelfs illegale langoesten voor ons klaar aan ong 10$/pp. Deze waren heel lekker en we hadden moeite om alles op te krijgen.
    Daarna nog een tijdje zitten kletsen met een mojito (rhum - limoen - rietsuiker en munt) en dan bed in

• 01Mar 2000

8 dag 8 : woensdag 01 maart Playa larga 03/01/2000 Cuba —

Playa Larga, Cuba

Description

Km : 1037
    Nog altijd fantastisch weer en een rustige dag
    We kregen de snorkelapparatuur van de zoon des huizes mee en zijn een beetje verder aan een strandje gaan snorkelen. We zagen mooie vissen en koralen . Niet zo mooi als in Australie maar toch de moeite waard.
    Rond de middag trokken we naar Playa Giron . We reden grotendeels door een militair gebied. Fidel schijnt hier zijn zomer verblijf te hebben op een eilandje in de buurt.
    Dit is hier de fameuze "varkensbaai" uit de rakettencrisis van 1961. Hier is een groot Horizontes hotel waar toeristen in een all-in formule verblijven . Buiten het hotel is er niets.
    Vandaag probeerden we nog eens onze telefoonkaart maar terug hetzelfde ( zij horen ons niet). Ook in ons casaparticular ging het niet.
    We zaten op ons terras van ons casa met een karaf fruitsap en een fles rhum om een beetje uit te rusten en ondertussen werd er voor ons een visje van zo een 5kg (Pardo) klaar gemaakt op de BBQ. We worden hier echt in de watten gelegd (vissoep - enorme vis - vers fruitsap en rhum)

• 02Mar 2000

9 Dag 9: donderd 02mrt Playa Largo - Cienfuegos 03/02/2000 Cuba —

Trinidad, Cuba

Description

km : 1118km
    afrekening : kamer 20$ - lagoest 10$ - vis menu 8$ en ontbijt 2$ We betaalden in totaal 82$ voor 2dagen en hadden ook nog 4 bieren,mojito's,karaffen fruitsap en veel Guayabas voor onderweg.
    Na ons afscheid waren we op weg naar Cienfuegos. Het is heel warm vandaag.
    We bezochten Parque Jsé Marti en het Palacio de Velle. de stad heeft heel wat winkels en zelfs een echte winkelstraat. Ze blijken hier meer centen te hebben dan in havanna. Hier hebben we naar huis gebeld (Stef aan de lijn) en deze keer lukte het. Het was een heel kort gesprek om alleen maar te zeggen dat alles OK was en dat kostte reeds 150Bf .
    Van hiet zijn we naar trinidad gereden. We hadden reeds kamers gereserveerd vanuit Havanna en deze keer was alles on orde. We sliepen in een mooi koloniaal huis met binnentuin waar we we konden eten. We aten er langoest,vis, gamba's en scampi met veel groenten en fruit.
    De kamer kostte 15$ het avondeten 7$
    Nadien maakten we nog een wandeling en bezochten verschillende koloniale huizen.
    Trinidad is een mooi opgeknapte stad en is onder Unesco erfgoed

• 03Mar 2000

10 Dag 10 : vrijdag 03 maart Trinidad 03/03/2000 Cuba —

Trinidad, Cuba

Description

km : 1355 km
    Goed geslapen en nog altijd prachtig weer
    We zijn de cigarenfabriek in de straat waar we sliepen gaan bezoeken en daarna Trinidad gaan verkennen. dan zijn we naar de playas van trinidad geweest en de Valle de los Ingenios met de oude suikerfabrieken. het is een mooi valei maar wel niet veel te zien.
    Hierna zijn we de bergen ingetrokken naar Los Collantes. mooie streek met een frisser klimaat . Het regent hier ook merkelijk meer maar vandaag is het prachtig weer.
    Hier is een enorm kuuroord en een waterval maar om die te bezichtigen moet men 6$ betalen ( opkomend toerisme?)
    Na een mooie wandeling reden we verder en onderweg namen we een liftster mee die ons dan haar boerderij toonde . die lag een eind van de baan en was eigenlijk alleen maar te bereiken met een jeep of een paard. Het was een houten huis met een lemen vloer maar kraaknet en het zag er idylisch uit.Deze familie verbouwde koffie en lieten er ons eentje proeven van zijn zelfgebrande bonen . de bonen worden hier pikzwart gebrand waardoor de koffie een stuk bitterder wordt.
    Dan keerden we terug naar Trinidad bij onze huisvrouw waar we het avondmaal aten . Terug vis maar niet zo lekker als in Playa larga.
    In de avond nog een wandeling gemaakt in de schaars verlichte straten.

• 04Mar 2000

11 Dag 11 : zaterdag 4 maart Trinidad -Moron 03/04/2000 Cuba —

Moron, Cuba

Description

km: 1463km
    Verjaardag Eliane !
    Na afgerekend te hebben (2dagen 68$ all in) waren we op weg naar Santi Spiritus. We rijden door een vallei met tal van suikerfabrieken van vroeger . In Iznaga bezochten we een hacienda en de slaventoren en dan verder naar Sancti Spiritus waar we een wadeling maakten . Het is een mooi stadje met veel paard en kar taxi's. Een postkaart en een postzegel kost hier 1Bfr. er was hier ook een winkel waar ze enkel oude uurwerken en lusters verkochten . Een heel mooie voor 1800Bfr maar wel te groot om mee te brengen.
    Verder reden we door Ciego de Avila ,een lelijke stad, richting Moron waar we gaan overnachten. We hadden een adres van een dokter die kamers verhuurde maar in deze tijd van het jaar mocht hij niet verhuren en hij verwees ons naar een ander adres in een triestige woonblok. de kamers waren echter wel goed en de eigenaars heel vriendelijk. Als zij wisten dat Eliane vandaag verjaarde stelden ze voor om een feestmaal te maken . Wij zijn dan terug naar de stad gereden om wijn te gaan zoeken.
    In de stad kregen we nog een zelfgemaakt popje van een zwarte dame en hadden we nog een akkefietje met een vrouw die met haar fiets tegen onze auto viel en een er een bluts in maakte (we hebben die toch maar laten gaan)
    De vrouw des huizes had idd lekker gekookt (rijstschotel met scampi's en kip) Toen we samen de wijn opdronken vernamen we dat ze nog nooit eerder wijn hadden gedronken want dat was voor hen onbetaalbaar omdat die enkel te kopen was met dollars. Na het 2de glas waren ze dan ook redelijk tipsie en kwamen de tongen losser ivm het Cubaans regime.
    Het was een gezellige sfeer maar het slapen in de nacht was erger want er passeerden voortdurend treinen in de buurt die het blijkbaar nodig vonden om constant te toeteren.

• 05Mar 2000

12 Dag 12 : zond. 05mrt Moron -Cayo Coco - Moron 03/05/2000 Cuba —

Cuba

Description

km : 1670km
    30L getankt voor 27$
    tol van vaste land naar Cayo coco : H2$ en T2$
    We hebben slecht geslapen maar er is geen andere mogelijkheid en dus hebben we maar beslist om ook de volgende nacht hier te blijven.
    Na het ontbijt zijn we naar Cayo Coco gereden . Dit is een eiland dat 43km in zee ligt maar dat verbonden is met een weg naar het vaste land .De weg werd aangelegd onder de leiding van Fidel Castro die zei dat er aldoor stenen moesten gestort worden en dat men vooruit en niet achteruit moest kijken.
    Het is nu een toeristisch eiland met all in hotels en mooie zandstranden. We vonden hier een mooi plekje onder de bomen aan het water en maakten een wandeling aan de rand van het water. Later kwamen er enkele jonge Cubanen vlak naast ons die hun radio keihard zetten en bier aan het drinken waren .Waarschijnlijk werkten ze in een van de all-in hotels en wilden ze ons tonen dat ze ook geld hadden door de grote Jan uit te hangen. Op dit eiland mogen de Cubanen enkel komen met een vergunning zie je.
    Van daar trokken we naar Playa Flamingo en verder naar Playa Pilar waar Hemingway zijn jacht nog gelegen heeft. We dronken er een mojito en daarna keerden we terug naar Moron
    Het avoneten was terug heel lekker

Prijs : kamer20$ ontbijt 2$ avondeten 7$

• 06Mar 2000

13 Dag 13 : maand 6 mrt Moron - Santa Clara 03/06/2000 Cuba —

Santa Clara, Cuba

Description

km : 1910 km

Afscheid genomen van de sympathieke mensen maar slapen in Moron is niet aan te raden vanwege het voortduirende getoeter van de treinen.
    afgerekend : kamer 15$ - avondeten 7$ - ontbijt 3$
    We zijn vertrokken richting Santa Clara.
    Wij reden langs mooie lanfschappen en kleine dorpen. Op een bepaald moment zagen we een mobiel cafe. Een soort aanhangwagen met een groot vat (1000l) bier . Hier kwamen de mensen hun bier kopen met hun eigen kruik of beker.
    In Remedios kwamen we in de haven die er maar triestif bij lag en later kon pol zijn hart ophalen bij het zien van een oude suikerfabriek die nog werkte met oude stoomtreinen. Ook hier vonden we in de kerk de enige dansende maagd Maria . het beeld is gemaakt met een kleed in volle draaibeweging.
    Van Remedios naar Santa Clara in het binnenland is het maar een 50 tal km. hier bleven we dan ook overnachten.

• 07Mar 2000

14 Dag 14 : Banos de Elguea 03/07/2000 Cuba —

Banos de Elguea, Cuba

Description

km : 2140km

Terug sliepen wij bij heel leuke mensen . De kamers waren goed, het bed was een beetje trampoline en we hadden een lekker ontbijt.
    Er was een groot terras waar we vorige avond een hele tijd zaten te kletsen.
    We zijn naar het monument van Ché gegaan en nadien richting Sagua la Grande gereden. Dit is een heel drukke stad met heel veel fietsers. We vroegen een zwart manneke om ons te gidsen en die heeft dus een hele tijd met zijn fiets voor ons gereden. om hem te bedanken heb ik dan maar mijn hemd uitgetrokken om het hem te geven (het enige wat ik nog had want de rest hadden we al onderweg uitgedeeld)
    Onderweg stopten we nog voor een koffie te drinken en daar kwam er iemand met een fiets met bamboestokken langs onze auto en maakte er lange schroeven op.Hierdoor moesten we voor het verhuurbedrijf naar de politie om een verslag te laten opmaken.In het restaurant "Rapido" (snel dus) zijn we een kippenbil met frieten gaan eten en het duurde ong. een uur voor het klaar was. het voordeel was dat ondertussen het politierapport klaar was.
    Darrna waren we terug op weg . Het was er heel druk door de vele karren met paarden. we hebben nog een liftster meegenomen aan wie we om adressen vroegen waar we konden slapen maar er bleek niets te zijn in de dorpjes langs de kust . er was wel een campismo met bungalootjes maar dat was enkel voor Cubanen.
    We zijn dan doorgereden tot Banos de Elguea waar een kuuroord was. Het hotel had een mooie kamer aan 42$ en er was een zwembad.
    We zijn gaan zwemmen ,dronken een mojito en aten het avondeten via het buffet dat niet te vreten was. Het eten in de casas particulares is altijd lekker geweest maar hier was het we Cubaans.
    Dus dronken we nog een mojito voor het salpen gaan want dat kunnen ze hier wel lekker maken

kamer : 42$ inbegr ontbijt - avondbuffet : 10$/pp

• 08Mar 2000

15 Dag 15 : woesd 08mrt Elguea- Matanzas 03/08/2000 Cuba —

Matanzas, Cuba

Description

km :

Vannacht heel goed geslapen in een heel goed bed . prijs-kwaliteit is dit een goed hotel met zwembad en ontbijtbuffet.
    Tegen de middag zijn we in Cardenas waar we een pint konden drinken en een pizza eten ( 7pesos = 14 Bfr) Hier waren veel arme buurten .
    We zijn via Varadero , waar we gingen vragen waar we de auto moesten afleveren, naar Matanzas gereden om het slaapadres te zoeken dat we in santa Clara gekregen hadden.Dat was niet zo eenvoudig en tot overmaat van ramp stonden de kamers on helemaal niet aan . We zijn dan verder gaan zoeken en vonden 2kamers inaanpalende huizen . We dachten dat het hier rustiger zou zijn maar hier waren dan weer nen hoop honden die kabaal maakten.
    We zijn inde stad gaan zoeken om iets te eten maar er bleek hier niet veel te doen en een restaurant vinden was ook niet zo eenvoudig.
    uiteindelijk kregen we een adres van een casa particular waar eten mocht afgehaald worden. Ze mochten geen eten serveren maar ze hebben ons toch maar in een pprivézaaltje goeg verzorgd aan 2$/pp (zelfs al riskeerden ze een boete van 1000$) We aten lomo de Cerdo met groenten en rijst
    Dan terug naar onze kamers , een biertje drinken ,valiezen herschikken en slapen.

• 09Mar 2000

16 Dag 16 : donderd 09 mrt Varadero 03/09/2000 Cuba —

Varadero, Cuba

Description

km : 2485km

Ondaks alle lawaai in de avond viel het in de nacht best mee of ... hebben we er doorheen geslapen.
    Rond 9 uur zijn we vertrokken naar de luchthaven.
    Mark heeft die vent van Havannatours een sleutelhanger met lampje gegeven en alles was dik in de pocket (geen krassen meer op de auto)
    Ingecheckt en mooi op tijd vertrokken maar met tussenlanding in Cancun waar we uren op maaltijden gewacht hebben