Mahangu Plan you next vacation together with friend and manage travel documents. Create a free travelblog and upload photos and videos. Sum up your travel hightlights in a film. Simplicity that impresses, absolute privacy control and no upload limits.

Trip 2019-11 Rio cruise 2019-11 Rio cruise 11/15/2019 - 12/08/2019   24 dagen Cruise naar Rio De Janeiro Mark Florin (BE)
Belgium Brazil France Italy Portugal Spain

2019-11 Rio cruise

Follow

24 dagen Cruise naar Rio De Janeiro

Means of Transport
Boat Bus / Truck Car Foot Plane
  • 15Nov 2019

1 naar Barcelona 11/15/2019 Belgium —

Ternat, Belgium

Description

Dag 1 naar Barcelona:

Om 10uur kwamen Niki en Stef ons ophalen om ons naar Zaventem te brengen .
    Alles ging heel vlot . De vlucht was perfect op tijd en in Barcelona wachtte onze taxi (36euro) ons op in de aankomsthal en bracht ons naar het hotel "Chic and Basic"
    Beetje raar hotel (moderne retro) maar met een leuke kamer met een kleine keuken. Het is zonnig maar fris. We gingen op zoek naar de Blue Bus die ons morgen middag naar de MSC Seaview zal brengen. Het is maar een kleine 500m te wandelen en alles op mooie vlakke voetpaden dus kunnen we onze valiezen gemakkelijk rollen.
    Hierna gingen we stappen op de ramblas,nog even het Palau Guell bekijken en de overdekte markt. Hier vind je alle soorten streekproducten zoals bv een iberico ham aan 220€/Kg. Dan gingen we op zoek naar een restaurant en op de Plaza Real gingen we een paella eten. Was lekker.
    Nog een kleine wandeling maar nu werd het wel erg koud en zijn we maar naar ons hotel gestapt waar we nog een welkomstdrankje te goed hadden. Op onze kamer dronken we nog een koffie en dan was het ongeveer bedtijd.

• 16Nov 2019

2 Inscheping in Barcelona en vertrek cruise 11/16/2019 Spain —

Ciutat Vella, Barcelona, Spain

Description

Dag 2 Inscheping:

We hadden een heel goed bed maar toch was het een woelige nacht. Onze kamer, op de derde verdieping, lag nl op dezelfde hoogte van een dakparking aan de overkant van de straat die die avond vol stond en tegen de morgen helemaal leeg was. Dat wil dus zeggen dat er tot ong 4u30 in de morgen met deuren geklopt werd en afscheid genomen werd en dit op een afstand van de overkant van de straat.
    De zon schijnt en we maken een wandeling langs de Rambla del Mar en daarna bezoeken we het maritiem museum. Dit is echt de moeite waard en de senioren mogen er in voor slechts 5 euro.
    Dan zijn we in het hotel gaan uitchecken en met onze bagage naar de blue bus gestapt die ons voor 3 euro/pp tegen 13u30 naar de inschepingshal bracht.
    De hall zelf zat afgeladen vol en buiten stond er nog een gigantische file van zo'n 100m . Na ongeveer een half uur aanschuiven ben ik gaan reclameren dat dit niet te harden is voor zeventigers met rugklachten en dat er van Dreamlines Nl een lounge was in het gebouw. We mochten binnen met voorrang en kregen het incheckblok nr 27. Ik ging op zoek naar de lounge van Dreamlines die ik uiteindelijk vond maar ... op slot . Toen waren ze blok 12 aan het inchecken . Aangezien er geen mogelijkheid was om te gaan zitten trok ik weer mijn stoute schoenen aan en goed 14 uur waren we ingecheckt.
    Om 14u30 mochten we naar de kajuit (suite 9233 met super balkon met stoelen en ligbedden)
    We gingen op prospectie en aten een stukje pizza met een rood wijntje
    Om 20 uur is onze dinnertime en om 22u30 is de theatershow , Pop en Rock met goede zangers.

• 17Nov 2019

3 Ajaccio 11/17/2019 France —

Ajaccio, France

Description

Dag 3 Ajaccio :

Goed geslapen , heel goed bed , alhoewel de Middelandse zee dezer dagen vrij ruw is.(6 tot 10 beaufort).
    Na een stevig ontbijt hebben we onze prospectie op het schip verder gezet. Het is zonnig maar fris, maar met een jasje aan is het aangenaam wandelen op het schip.
    Deze middag zijn we gaan eten in het à la carte restaurant omdat het daar veel rustiger is en je bovendien bediend wordt.
    Na het eten gingen we Ajaccio verkennen. Aangezien het zondag is, is bijna alles gesloten maar toch maakten we een fikse wandeling. Het weer valt nog wel mee ; zonnetje en wolkje met 15°.
    We keerden rond half vier terug naar de boot en gingen op zoek naar een koffiebar. Ondertussen ontdekten wij ook dat er via de app van MSC ook een GPS is om je weg te vinden op het schip en zelfs de mogelijkheid om iemand van uw gezelschap te lokaliseren. Dit is wel handig want de Seaview is wel degelijk heeeeeel groot.
    We gingen naar de Seaside lounge waar het op dit moment rustig zitten was.
    Verder was het het gewone leven op een cruiseboot : Zich klaar maken voor het avondeten , een aperitief gaan drinken en dinner. We zaten naast een Braziliaans koppel waarvan de man van Spaanse origine was en zo konden we toch een gesprek voeren. Daarna was er de show (prachtig schaduwspel).

• 18Nov 2019

4 Genua 11/18/2019 Italy —

Genoa, Italy

Description

Dag 4 Genua ;

Vandaag is het grijs en amper 11° in Genua
    Na het ontbijt trekken we de stad in . Genua heeft mooie paleizen maar eens de brede straten verlaten is het maar en vuile stad. We volgen een uitgestippelde wandeling en komen zo langs de via Garibaldi, de piazza Ferrari ,het Dogen paleis en zo langs de haven terug naar het schip.
    Er blaast een venijnige wind uit het Noorden en het wordt hoe langer hoe kouder.
    Rond 14 uur waren we terug op het schip en gingen we lunchen. ondertussen is het beginnen te regenen en later zelfs te gieten. Aan tafel hadden we nog een babbel met een Schots koppel.
    Daarna zijn we nog even op de boot gaan stappen maar op de terrassen zijn alle tafels en stoelen bij mekaar gebonden en de zwembaden zijn met een net afgedekt.
    Verder is het het gewone leven ; aperitief bij rustige soul muziek ,dinner en show

• 19Nov 2019

5 civitavecchia 11/19/2019 Italy —

Civitavecchia, Italy

Description

Dag 5 Civitavecchia :

Vandaag geen beterschap met het weer. Wolken tot op de grond en veel wind .
    Vannacht was er een storm met golven tot 10m en wind tot 60 knopen. Maar veel hebben we er niet van gevoeld, de stabilisatoren deden hun werk want het schip bewoog amper.
    Het was de bedoeling dat we met de trein naar Rome zouden gaan (Ostia Antica) maar op het moment dat we het schip verlieten om naar het station van Civitavecchia te gaan begon het terug te gieten en aangezien we Rome reeds in betere omstandigheden zagen hebben we maar beslist om terug naar binnen te gaan en van de boot te profiteren in plaats van in dat hondenweer te gaan rondlopen. Aan boord zijn echter de buitendeuren en de zwembaden gesloten . Dus hebben we maar op het schip rondgehangen.
    Bij het avondeten zat er een Australisch koppel naast ons. Hij was een advokaat die de rechten van de aboriginals verdedigde en zij was een aboriginal (gekleed in lederen Harley Davidson vest met T-shirt van hard Rock café en zwarte pet. Tijdens het eten moest zij regelmatig naar buiten om te gaan roken. We hebben het deze keer echt niet getroffen met onze afelgenoten.

• 20Nov 2019

6 Palermo 11/20/2019 Italy —

Palermo, Italy

Description

Dag 6 Palermo :

We komen pas om 10 uur aan maar vandaag schijnt de zon en is het prachtig weer.
    Om 10u15 staan we buiten en willen we naar Monreale met het openbaar vervoer. We lopen naar Piazza Independenza en komen zo langs een tourisme bureau waar we de uren van de bus krijgen . De bus vertrekt om 11u15 en wij hebben nog een kwartierke om er te geraken . Het werd flink doorstappen en op het einde hadden we nog het probleem dat niemand ons de juiste vertrekplaats kon aanduiden. Op dit moment zag Eliane bus nr 389 aankomen die een 50 tal meter verder zijn stopplaats had.We hebben het gehaald en waren nu op weg naar Monreale.
    Monreale is een bergdorp op ongeveer 10 km van Palermo met een prachtige kerk en een Benedictijner klooster. In de kerk hangen er voor 1800 kg gouden mozaïken.
    Toen we hier aankwamen was Monreale een rustig dorpje maar na een goed half uur kwamen er uit alle straatjes groepen mensen die achter een nummerbordje van MSC aanliepen en de rust was weg.
    Later namen we de bus terug naar Palermo en bezochten we de stad. Wij bezochten Monreale voor 7,5 euro voor ons twee en de prijs voor een excursie via MSC was 112 euro. Gelukkig hadden we Palermo al onder betere omstandigheden bezocht want ook hier liepen nu enkele duizenden opvarenden van Cruiseschepen.
    Het was een mooie dag.
    Deze avond krijgen wij te horen dat we niet gaan aanleggen in Malaga.
    Wij hadden zo het gevoel dat men dit reeds lang op voorhand wist maar wat er achter zit is ons niet duidelijk. Alle passagiers krijgen 100 euro scheepstegoed

• 21Nov 2019

7 At Sea 11/21/2019

Description

dag 7 Op Zee:

Het weer is weer wisselvallig met beetje regen, wind en in de namiddag toch nog een schijntje zon. in de voormiddag zijn we dan maar onze km gaan stappen op het dek en in de namiddag hebben we een beetje gezond op ons terras.
    We zijn eens gaan kijken naar de Spaanse les (lachertje) , aperitief, dinner , show etc.
    Vandaag was het "elegant night" en kon er een foto genomen worden met de kapitein maar dat hebben we aan ons maar laten voorbij gaan.
    De show "Bizarre" was goed met acrobatiek, dans en zang met in totaal 35 artiesten.

• 22Nov 2019

8 Palma de Mallorca 11/22/2019 Spain —

Centre, Palma, Spain

Description

Dag 8 Palma de Mallorca:

Terug worden we wakker met wolken tot op de grond. Gelukkig klaarde het tijdens het ontbijt op en stopte het met regenen.
    Bij het verlaten van onze kajuit passeerden we plots een koppel die vlaams spraken en op een paar meter van ons gelogeerd zaten. We gingen samen ontbijten in Golden Sand restaurant. Hier moet je het ontbijt bestellen en wachten en dat is niet helemaal wat wij 's morgens willen. Wij gaan liever naar het buffet in Market Place zoeken ons een plaatsje om te zitten, duwen op het "call" knopje , bestellen 2 fruitsapjes en 2 capuccino's. Eliane zoekt het hartige en ik het zoete en zo worden we wakker.
    Aan de uitgang van de haven namen we een bus (1.5€/p) die ons naar het centrum bracht . We bezochten er de kathedraal. Palma is veel groter dan we dachten en een mooie propere stad. Spijtig dat er geen zon was maar gelukkig hadden we de hele dag droog weer.
    We besloten de 6 km te voet terug te wandelen . Het was een mooie wandeling langs de haven. Rond 3uur waren we terug op de boot en zijn we een stukje gaan eten en verder life as usual

• 23Nov 2019

9 Valencia 11/23/2019 Spain —

Ciutat Vella, Valencia, Spain

Description

Dag 9 Valencia :

We hebben nog niet veel geluk gehad met het weer en vandaag is het wel droog maar met een venijnige wind .
    We besloten de shuttle van MSC te nemen (13.99 euro/pp) naar Valencia want de haven ligt ver buiten het centrum en we moeten die gekregen 100 euro toch aan iets spenderen dachten we. Dus schuiven we aan en plots konden we opstappen zonder ons ticket te tonen. Ook op de terugweg slaagden we er in om gewoon op te stappen. Aan het schip stond er ook een "metrobus" die je buiten de haven brengt en waar je de metro of bus nr 4 kan nemen naar het centrum.
    De haven ligt op ongeveer 25 min rijden van het historisch centrum. We stopten aan de Pont des Serrans en stapten daar de stad binnen langs de Plaça de la Virgen.
    We bezochten Plaça de la Reina, Ayuntament, Xativa (Noord station en metro) met daarnaast de arena, de markt, Longa de la seda, enz. We vinden Valencia een mooie stad.
    Dan namen we de shuttle terug en in de late namiddag was het goed zitten in het zonnetje op dek 8 en op ons terras.

• 24Nov 2019

10 Malaga 11/24/2019 Spain —

Centro, Málaga, Spain

Description

Dag 10 Op Zee :

Deze haven werd geannuleerd en het werd een dag op zee

Normaal moesten we volgens de originele reisroute vandaag aanleggen in Malaga maar dat werd een paar dagen geleden afgelast, zogezegd omdat er een bijkomende onderhoudsbeurt moest zijn voor de verdere veiligheid van de reis. We zijn er echter van overtuigd dat dit reeds lang vast stond want op verschillende documenten was Malaga al vroeger niet meer terug te vinden. Iedere kajuit kreeg 100euro scheepstegoed als compensatie maar voor MSC zal dat geen verschil zijn want die 100 euro moet op het schip gespendeerd worden en zij hoeven geen havengelden te betalen aan Malaga.

We werden wakker met zon maar er stond wel een stevige wind. Aangezien we aan de zonnekant van de boot liggen profiteerden we ervan om even op ons terras te liggen . Mijn hoestvalling wordt steeds maar erger en ik ben niet de enige die op het schip loopt te "blaffen"

Op het nieuws zagen we dat er in gans Zuid Frankrijk tal van overstromingen waren en dat er in verschillende departementen de noodtoestand was uitgeroepen
    Op de kaart van Frankrijk zie je hoe erg het is.

• 25Nov 2019

11 At Sea 11/25/2019

Description

Dag 11 Op Zee :

Vannacht moesten we onze klok 1uur terug zetten
    Vandaag worden we wakker met veel zon
    Dus ideale dag om op het terras te zitten en te liggen maar ik heb er niet te veel zin in want als ik ga liggen moet ik meer en harder hoesten. De drupneus en de verstopte neus volgen elkaar op.

• 26Nov 2019

12 Santa Cruz de Tenerife 11/26/2019 Spain —

Santa Cruz de Tenerife, Spain

Description

Dag 12 Santa Cruz De Tenerife :

Vannacht weinig geslapen en hard liggen hoesten. Pas tegen de morgen ging het iets beter.
    Het is pas 8 uur en het is reeds 21° . Om 9u30 legden we aan. Er is een shuttle naar de stad maar we wisten van vroeger dat het maar 10 min wandelen was en deden het dus te voet. In de haven moet je de blue line maar volgen .
    In de stad was ons eerste werk bij een apotheek strepsil en neusdruppels kopen. Het is erg druk in de winkelstraten want we hebben de indruk dat de Brazilianen op cruise komen naar Europa om te kopen en hier kunnen ze dan ook hun hartje ophalen.
    Het is hier warm en het is leuk wandelen in een heel toeristische stad. We gingen nog een cappuccini drinken op een leuk terrasje, bezochten nog een paar monumenten en keerden dan terug naar de boot. Rond 14uur waren we terug en dat was net op tijd om de grote file voor te zijn. Hier was er geen controle in de haven maar wel op het schip en die ging veel te traag . Zelfs het metaal van de verpakking van de strepsil die in mijn achterzak zat werd ontdekt.
    Daarna gingen we nog een beetje in het zonnetje iets drinken. Het schip is met 1 uur vertraging vertrokken omdat er iemand met een ziekenwagen van boord moest gehaald worden.

• 27Nov 2019

13 At Sea 11/27/2019

Description

Dag 13 Op Zee :

Mark (ikke dus) heeft goed geslapen maar tegen de morgen was er toch terug die hoestaanval en koud zweet. Dus ben ik na het ontbijt toch maar gaan rusten tot de middag. Nu ging het wat beter en dan zijn we maar naar het binnenzwembad gegaan waar er tot onze grote verbazing geen mens aan het zwemmen was. Blijkbaar is 26° in het water veel te koud voor de 80% Brazilianen hier aan boord. Eliane had dus het hele zwembad voor haar alleen (eigenlijk zoals thuis). Het zwemmen op een cruise schip is wel leuk want door de lichte schommeling van de boot krijg je een soort golfslag.

• 28Nov 2019

14 At Sea 11/28/2019

Description

Dag 14 Op Zee :

De zon schijnt volop deze morgen en het is al snikheet .
    Mijn valling wordt maar erger en erger, er komt werkelijk geen eind aan . ik heb al een halve apotheek ingenomen en ook het plaatselijk recept van de bemanning schijnt niet te helpen . (Warm water met gember, citroen en honing). Ook vóór het slapen gaan ga ik op zoek naar warme melk en steeds vind ik wel iemand die me in de keuken wat honing gaat halen.
    Vandaag heb ik nog bijkomend een oogontsteking en zo wordt het helemaal leuk.
    Gewoonlijk gaan we met Hilde en Dany aperitieven maar dat hebben we vandaag afgezegd . Ook het diner laten we ons voorbij gaan want mark voelt zich echt te ziek.
    Gelukkig is de oversteek heel rustig en is het schip zelfs stabieler dan in de Middellandse zee.. Best zo want zeeziekte kan er echt niet meer bij hoor.

• 29Nov 2019

15 At Sea 11/29/2019

Description

Dag 15 Op Zee :

Het wordt hoe langer hoe heter en vochtiger (we naderen de evenaar) Mark is nog altijd ziek en slaapt veel. eigenlijk is zo een oversteek met 5 zeedagen de ideale moment om ziek te worden. hopelijk wordt het beter in Brazilië.
    Tegen de avond gaan we toch maar aperitieven en dineren. Toen we terug in onze kajuit kwamen stond er een verrassing : een schotel met aardbeien in chocolade gedompeld en een ijsemmer met schuimwijn en 2 glazen. Hierbij was een kaartje van MSC waarbij ze ons bedankten voor de feed back. Mark had in Tenerife nl gebeld om te vragen waarom de live muziek toch zo verschrikkelijk luid was. Ook de Seaside lounge waar er normaal zachte muziek was werd maar luider en luider. Reclameren dient dus toch tot iets. Aangezien het reeds na half twaalf was hebben we de aardbeien maar in de frigo gezet en zullen we morgen de fles kraken samen met Hilde en Dany.
    PS : Het internet 'wifi' van de boot werkt uitstekend, zelfs tijdens de oversteek op de oceaan. Het surfen is bijna even snel als thuis en met de 12000 Mb kom je ruimschoots toe. Tijdens de oversteek is er wel geen Tv meer maar als compensatie krijgen we gratis films in de plaats.

• 30Nov 2019

16 At Sea 11/30/2019

Description

Dag 16 Op Zee :

Aangezien het de hele nacht een pracht temperatuurke is en ik hoe langer hoe meer de airco verdenk van het verspreiden van steeds andere microben en virussen slapen we nu 's nachts met de balkondeur open. ik ben nog altijd aan het snotteren en hoesten en heb de indruk dat het steeds herbegint. Na het innemen van allerhande spullen en een ibuprofen slaap ik toch iets beter.
    Vandaag passeren we de evenaar en dan is het groot feest aan het zwembad. Na een paar fotootjes genomen te hebben hadden we het echter wel gezien en zijn we terug de rust gaan opzoeken.
    Ik heb vandaag veel geslapen en voel me dus een stukje beter. We hadden onze kajuitverantwoordelijke gevraagd om tegen 18uur nieuw ijs in de koeler te doen en in de bar haalde ik nog 2 champagneglazen en nu konden we de fles samen met Hilde en Dany proeven.
    Na het diner zijn we nog naar de show "Animalia" geweest.

• 01Dec 2019

17 At Sea 12/01/2019

Description

Dag 17 Op Zee:

Schitterend weer vandaag maar wel te warm om op ons terras te vertoeven.
    Vandaag schijnt het eindelijk een beetje beter te gaan . We zijn op dek 8 zo'n 3km gaan stappen maar daarna voelde ik mij terug zo moe dat ik moest gaan rusten.
    De Seaview is een prachtige boot waar men op dek 8 kilometers kan stappen langs verschillende terrassen waar men kan eten en drinken en op sommige plaatsen zelfs mag roken maar wij vinden het wel spijtig dat er niet gewoon "rond" kan gestapt worden. Nu kan men enkel in U-vorm stappen want gans vooraan het schip is het afgesloten omdat daar de superklasse Yacht club en de spa is..
    Deze avond werd er weer aan onze deur geklopt en terug was er een ijsemmer met fles en 10 aardbeien in chocolade. Dit keer zonder kaartje en als we aan het meisje vroegen wat de reden was zei ze simpelweg : "surprise". We stelden dan ook geen verdere vragen, belden Hilde en Dany en ook nu werd er geaperitiefd op ons terras.

• 02Dec 2019

18 Salvador 12/02/2019 Brazil —

Engenho Velho de Brotas, Salvador, Brazil

Description

Dag 18 San Salvador de Bahia :

Om 14 uur leggen we aan in Salvador . Het is er snikheet (36°) en geen wolkje aan de lucht..
    We hebben met Hilde en Dany afgesproken om samen de stad in te gaan. Bij de uitgang wist Mark een tour te versieren aan 20 euro/pp met een gids / chauffeur die perfect Engels spreekt want dat is helemaal niet evident in Brazilië. Hij lijkt ten andere op John Erbuer die nu ook in Brazilië woont.
    Hij brengt ons naar Bonfim en bij een kunstenaar die azuleijos maakt. Hier kochten wij ons landen popje. Hij laat ons verschillende stranden zien, het fort en de vuurtoren, de wijk Barra, enz.
    Het verkeer in de stad is erg druk en chaotisch. Ondertussen was het ongeveer 5 uur in de namiddag als hij ons achter liet in het historisch centrum. Eerst legde hij ons uit wat we moesten zien en dan namen we afscheid. We besloten nog wat rond te lopen om daarna te voet en met de elevador terug te keren naar het schip.
    Rond 18u30 waren we terug op de boot.
    Salvador staat bekend als onveilig maar de politie was alom tegenwoordig want men wil absoluut voorkomen dat er iets met het toerisme zou gebeuren.

Ps : Onze gids Joêl was fantastisch. Hij wist heel veel te vertellen met de nodige humor. Hij had een stem als een klok zodat we ook achterin de auto goed konden volgen. Hij bleek iedereen te kennen , maar we zagen wel dat hij af en toe, in bepaalde buurten, de ramen sloot voor alle zekerheid.

• 03Dec 2019

19 Ilheus 12/03/2019 Brazil —

Bela Visão, Ilhéus, Brazil

Description

Dag 19 Ilhéus :

Rond 8uur legden we aan en toen was het reeds 31°
    Rond 9 uur gingen we op stap met Hilde en Dany . We werden met bussen buiten de haven gebracht . Die brachten ons naar een visitors' center waar we verwelkomd werden met standjes met streekproducten en plaatselijke dansen en Capoeira.
    Ilhéus was vroeger een cacao stad-eiland. Het stadje stelt nu niet zo veel voor en als er daar een bootje met 5000 toeristen in uitgegoten wordt is het werkelijk een beetje te veel van het goede. De stranden zijn mooi maar het is er veel te warm om er te zonnen of rond te hangen.
    Gelukkig was Mark op de boot een Brazliaan tegen gekomen die ons wat euro naar BRL wilde wisselen (dikke James Bond 10 007) want hier in Brazilië is het geen sinecure om geld te wisselen . Bij iedere bank of ATM machine staan lange rijen en niet enkel toeristen.
    Nu konden we als de echte een caipirinha gaan drinken op een terrasje

• 04Dec 2019

20 At Sea 12/04/2019

Description

Dag 20 Op Zee :

Vandaag moeten we onze koffers pakken. Dit is een werkje dat Eliane op haar neemt. Nu zien we dat we veel te veel mee gebracht hebben alhoewel we toch maar 1 valies van 21kg en 2 handbagages hadden . Meer en meer worden de "elegant" dagen minder opgevolgd en in het vervolg gaan we zeker geen vesten en dassen meer meesleuren.
    Nu op de laatste dag verliest Eliane haar boordkaart nog en moeten we dus aan de receptie aanschuiven om ook die van Mark te laten blokkeren en er 2 nieuwe te krijgen. In de buurt van de receptie zag Mark die vrouw waar hij vroeger nog info van kreeg en het was snel geregeld.
    We hebben ook alles geregeld om morgen zo snel mogelijk het schip te mogen verlaten om zo onze tour (die we via internet bij viator boekten ) niet te missen.
    Het schip legt om 7uur aan en als alles ok is mogen we er met de eerste groep af om 7u50.

• 05Dec 2019

21 Rio de janeiro 12/05/2019 Brazil —

Centro, Rio de Janeiro, Brazil

Description

Dag 21 Rio de Janeiro :

Om 7u meerden we aan in de buurt van het museum do Amanha. Het is bewolkt maar droog.
    Volgens de planning mogen we met priority het schip verlaten om 7u50. We moesten verzamelen in de sportsbar. Tijdens het wachten werd er tot 3 maal toe omgeroepen dat er geen toelating kwam van de Braziliaanse autoriteiten om het schip te verlaten. Gelukkig zaten we in een zeteltje want er kwamen steeds maar mensen bij en we kregen pas toelating om van boord te gaan rond 9uur. Waarschijnlijk was het probleem dat er iets na ons nog een groot Costa schip binnengekomen was en dat lag dichter bij de uitgang van de haven en waarschijnlijk kreeg het daarom voorrang.
    Gelukkig ging alles supersnel, na een eindje stappen vonden we onze bagage en wandelden zonder controle het gebouw uit . Daar namen we snel een taxi om ons naar Hotel Selina in Lapa te brengen. Het was dan 9u20 en normaal was de afspraak om 9u20 in het hotel. We kwamen echter in een enorme traffic jam terecht en dan is er heen en weer gebeld en gewhatsappt met als resultaat dat we ongeveer een half uur later terug aan de haven stonden waar we vertrokken waren. Hier werden we dan opgepikt voor de bestelde tour. (het kostte ons 150 BRL (30euro) taxi en 50 euro roaming) kortom een chaos van een organisatie van onderaannemerkes van viator.
    Na in het busje gewacht te hebben tot 11uur op nog 4 klanten die met de Costa kwamen begon dan eindelijk de tour.
    We werden langs de sambascholen gevoerd, maracana voetbalstadion, de kathedraal, de Selaron trappen, Copacabana , Ipanema enz..
    Rond 2u30 was er een lunch in een buffetrestaurant. We waren met een groepje van 6 Duitsers,2 Brazilianen en 1 Brit en als de stress van de desorganisatie een beetje weg was viel het nog best mee. Na de lunch gingen we naar Corcovado. Daar moesten we overstappen op een ander busje om naar de top met het christus beeld te rijden. Daar hadden we een adembenemend zicht van Rio. Het was wel spijtig dat er geen zon was maar gelukkig bleef het de ganse tour droog.
    Daarna reden we naar de Pao de Açucar en namen de kabellift .Eerst gaat men naar het tussenstation op de top van de eerste berg om dan verder te gaan met een tweede kabellift naar het eindstation op de top van de suikerberg. Het panorama zicht van op deze top is nog mooier dan dat van op de corcovado.
    Daarna bracht men ons naar het Selina hotel in Lapa. Bij het binnenkomen vonden we het hotel nogal alternatief en eerder een beetje als een hostel maar de kamer was ruim en mooi. Aangezien we geen reals meer hadden en er ook geen konden wisselen waren we verplicht om in ons hotel iets te eten omdat we hier met visa konden betalen. Het enige wat we konden krijgen was een veredelde hamburger. We vonden het echter niet zo erg dat we niet buiten konden want ondertussen was het beginnen gieten en volgens de mensen aan de receptie is het 's avonds toch te gevaarlijk in de buurt.

• 06Dec 2019

22 Rio de Janeiro 12/06/2019 Brazil —

Galeão, Rio de Janeiro, Brazil

Description

Dag 22 Rio de Janeiro :

Het is grijs met dreigende regenwolken . Wat zijn we blij dat we ons verblijf in Rio toch niet nog langer verlengd hebben.
    We zijn deze voormiddag nog een lange wandeling gaan maken maar we vinden het helemaal geen gezellige stad. Overal liggen gedrogeerden op de straat. Hier en daar staat er wel een prachtig gebouw maar ook dat is vandaag, zonder zon, niet speciaal.
    Om 12u15 hadden we afgesproken met een taxi die ons naar de luchthaven ging brengen en die we met visa konden betalen. Het was nu terug pijpestelen aan het regenen en dus speet het ons niet dat we Rio moesten verlaten.
    Alles ging vrij vlot maar ook bij het verlaten van Brazilië is er een stevige controle.
    Rond 14u30 zijn alle controles achter de rug en kunnen we een steak met frieten gaan eten.
    We vertrekken om 17u10 voor een lange vlucht van 9u30 naar Lissabon. Het is een mooi nieuw vliegtuig (Airbus 380 Neo) met een heel uitgebreid info en entertainment systeem . Volgens de reclame kunnen we ook de hele reis gebruik maken van de wifi maar dat werkte helemaal niet. We kregen een avondmaal en een ontbijt.
    Het was een lange vermoeiende vlucht . De stoelindeling is 2-4-2 wat perfect is voor een koppel maar spijtig genoeg zat er achter ons een dikke Braziliaan die de ganse reis zat te snotteren en om het uur zat te niezen dat de microben en de virussen drie rijen ver spoten

• 07Dec 2019

23 Lissabon 12/07/2019 Portugal —

Lisbon, Portugal

Description

Dag 23 Lissabon :

Rond 6uur zijn we geland in Lissabon en het duurde tot 7uur voor we door de passencontrole waren. Onze bagage hadden we vrij snel. Wij hebben amper geslapen en zijn wel moe.
    We nemen een taxi naar Altis Grand Hotel (18 euro) maar door het vroege uur hadden die nog geen kamer vrij. Ik denk dat ze medelijden hadden met die 2 zielige oudjes die niet geslapen hadden en dus belden ze wat rond en kwamen met een pracht oplossing. Ze boden ons een kamer aan in een zuster hotel "Altis Avenida" (ook een 5**) en brachten ons per taxi, door hen betaald, ter plekke. Dit hotel ligt pal in het centrum en dus stukken beter om alles te voet te doen. om 8uur konden we in onze kamer en gingen we dan ook een paar uur rusten. Dat noemen we 5 sterren service.
    Om 10 uur gingen we stappen in Lissabon . Het weer is prachtig zon bij 17°. We voelden ons helemaal herleven, zelfs Mark zijn valling is verbeterd. Het hotel ligt vlak bij het Rossio station. We wandelden naar de Taag. Er is ongelooflijk veel volk in de stad, vooral Spanjaarden. Langs de Taag gaan we richting vismarkt (Ribeira) en station. Op een zonnig terrasje zijn we die middag baars gaan eten met een wit wijntje (Eliane moest absoluut daar eten) Lekker eten met zicht op de Taag .
    Daarna gingen we stillekes terug naar ons hotel waar er een fantastisch dakterras is met zicht over de stad. Ook daar was het genieten met een glas wijn uit de wind in de zon. Als de zon onder ging werd het te fris en gingen we wat op onze kamer om dan in de avond nog wat rond te lopen en te genieten van de kerstsfeer
    Rond 10u waren we terug en vielen we als een blok in slaap.

• 08Dec 2019

24 Ternat 12/08/2019 Belgium —

Ternat, Belgium

Description

Dag 24 Terug in Ternat :

We werden pas iets voor 10 uur wakker en moesten ons dus haasten voor het ontbijt.
    We waren echter niet alleen om laat te ontbijten want het was er heel druk en we moesten nog ff wachten voor een tafeltje. Ook hier voel je de 5** : ontbijt met champagne en alles wat je maar kan bedenken en dit op het dak van het hotel.
    Daarna zijn we terug de stad in gegaan waar verschillende grote straten afgesloten waren want vandaag werd de marathon van Lissabon gelopen. Dat zal ook wel een reden geweest zijn voor de grote massa volk gisteren.
    Vandaag is het bewolkt maar droog en warm 19°
    Rond 12uur checkten we uit en namen een taxi naar de luchthaven (10.80 euro) . Na nog een half uur gewacht te hebben konden we inchecken en dan zijn we iets gaan eten.
    De vlucht met TAP verliep volgens gepland en we kregen zelfs nog een drankje en chips aangeboden
    Rond 19uur hadden we onze bagage en kwam Robin ons ophalen
    We zijn blij dat we weer thuis zijn en alles goed verlopen is.